Laos, been there, Don Det - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu Laos, been there, Don Det - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu

Laos, been there, Don Det

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Regien

11 Augustus 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hee everybody!

Hier weer even een teken van leven. De afgelopen dagen zijn we in Laos geweest, een heel groen land met vriendelijke mensen, maar hobbelige wegen en routes.
Na onze vlucht naar Bangkok zijn we eigenlijk direct doorgereisd naar Laos. Want vanaf het vliegveld van Bangkok ging er een bus, die ons naar de nacht-trein kon brengen, en wonder boven wonder waren er nog 2 plekken vrij voor een slaapcabine in de tweede klas. Dat dus maar meteen gedaan, en de nacht doorgereisd, waardoor we eigenlijk binnen 1,5 dag van Maleisie naar Laos zijn gereisd. Zo soepel als de treinreis ging zo veel gedoe was het bij de grens voor een visa, maar na dollars te hebben gewisseld mochten we alsnog legaal naar binnen.

In Laos zijn we begonnen in de hoofdstad Vientiane, een aangename stad! Zeker voor een hoofdstad, meestal zijn dat vieze, rokerige dingen, maar Vientiane oogt heel vriendelijk en na een dagje tempel kijken zijn we met de bus naar Luang Prabang gegaan. Een stad die op de lijst van werelderfgoed staat. De reis erheen was echt een verschrikking. Ruim 10 uur in een bus, hobbelend over wegen en kuilen, maar wel dwars door de bergen heen, wat een aantal mooie landschappen opleverde! Compleet gedeukt en gekreukt zijn we daar 3 dagen gebleven, en inderdaad werelerfgoed of niet, het is een mooie stad met veel tempels, en aan de Mekong! We hebben ons er absoluut niet verveeld. Het enige nare was dat ik daar iets verkeerds gegeten heb, en daar hou je dan diarree aan over.. Bah.
Na 3 dagen weer teruggehobbeld met de bus. Deze keer een iets luxere bus, maar ook een aantal problemen op de weg.. Het had behoorlijk geregend wat in de bergen modderlawines veroorzaakte die de weg blokkeerde! Dus ruim een half uur stilgestaan voor heren met een schop om de weg weer iets van begaanbaar te maken. Dan ben je toch heel erg blij dat zo'n berg modder niet OP jouw bus terechtkomt..
Na een hele dag hobbelen weer een nachtje overgedaan in Vientiane en vandaaruit een slaapbus (geen oog dichtgedaan uiteraard) gepakt naar Pakse, een stad in het zuiden van Laos. Pakse zelf stelde weinig voor en we zijn de ochtend dat we aankwamen meteen doorgegaan. Samen met een Nederlands stel hebben we een tour gedaan die eindigde bij een heel mooi dorpje aan een waterval, waar we besloten een nachtje over te blijven! Heerlijk, met het geruis van de waterval in je achtertuin (de jungle) in slaap vallen.
Hierna zijn we met de bus en boot afgezakt naar het 4000-eilandenrijk in het uiterste zuiden van Laos, waar de Mekong rivier zich meerdere keren splitst, wat een aantal mooie eilanden oplevert! (het zijn er vast geen 4000, maar wel heel veel!)
Hier zijn we 3 nachten en dagen gebleven op 2 verschillende eilanden. Het grootste eiland (18 bij 8 km) Don Khong was erg mooi! We hebben daar een brommertje gehuurd en zijn zo het eiland rondgereden. Heel erg leuk! Je ziet echt de plaatsetlijk bevolking zijn dagelijkse ding doen (met waterbuffelo's het rijstveld bewerken, rijst komt dan ook ondertussen m'n neus uit, vin kan het beter aan) en met brommer kun je stoppen waar je wilt. Hierna zijn we naar Don Det gegaan, een kleiner eiland. Nou inderdaad, Been there en Don Det, want er was geen ruk te done op het hele eiland. We hebben nog geprobeerd een rondje te fietsen maar ook dat werd een drama (modder of keien). Dus we zijn geeindigd met een lekker dagje hangmat en boekje lezen.
Daarna met de boot en bus naar de grens met Cambodja gereisd (we hadden een VIP bus besteld na de ervaringen in Noord Laos, maar we eindigde in de Local Bus met giga versnellingspook en zonder remmen???), en we zitten nu alweer een dagje in Siem Reap (gelukkig nog in 1 stuk), de stad die ons morgen toegang gaat verlenen tot Ankor Wat, het tempel complex van de Khmer Rouge.
Hierna gaan we via Bangkok terug naar Maleisie, waar we alsnog gaan duiken! Dus Frida ik hoop dat ik daar m'n duikbrevet kan halen!!

Tot snel! (we zitten alweer over de helft van onze reis, de tijd vliegt!

Xxx Regien en Vincent

ps. @ JP, ze hebben hier jouw slaap-style, namelijk op de grond???

@ Shantum, ik kwam hier gisteren Maxime tegen!! Super gaaf, dus even een biertje gedronken. Ze houden 4 september reunie in Rouen (als je tijd/zin hebt)

• 12 Augustus 2010 - 09:10

Diny:

hey gien en vin, zo te lezen vermaken jullie nog uitstekend! Gien thanks voor je smsje vanmorgen, ik lees Siem Reap, daar zit lennart ook! toevallig niet in het voorbij gaan gezien? ;) have fun en blijf genieten!

• 12 Augustus 2010 - 14:36

Jp:

op de grond slapen is gewoon ook heerlijk meid:P!

stuur effe mailtje:P!

x

• 16 Augustus 2010 - 18:53

Siem En Afra:

Goede foto's Regien. Een reisverslag is leuk om te volgen maar je kijkt altijd uit naar de volgende aflevering. Fijn om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben. Groetjes uit een zonnig Nederland.

• 19 Augustus 2010 - 17:02

Leonie:

Zo wat een super gave foto's allemaal gien! Check je je mail wel gewoon nog of moet ik mijn verhalen gewoon maar hier typen(hoewel ik denk dat niet iedereen geintresseert is in mijn geblaat..:P)oeh oeh ik lees dat je over 15 dagen alweer terug bent! Jeeeh :D Kom je dan naar mijn huisje in amsterdam? (jaaa ik woon heden in Amsterdam:D)Kan niet wachten om de verhalen van regien in levende lijve te horen!Miss You!x