Duur Maleisie en op naar Bangkok - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu Duur Maleisie en op naar Bangkok - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu

Duur Maleisie en op naar Bangkok

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Regien

30 Juli 2010 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hee allemaal!

Hoe gaat het daar in Nederland? Nog steeds mooi weer?
Hier gaat het goed, we zitten nu al een aantal dagen in Kota Kinabalu, oftewel KK.

De week hiervoor hebben we veel gereisd, en vooral veel gezien!
Het Longhouse bij de Lemanak rivier was erg mooi, en een hele ervaring. We hebben daar 1 nacht doorgebracht, in een hondenhok-idee op 2 matrasjes, maar daar 2 dagen met de Iban-stam mogen meeleven is een ervaring die we nooit meer zullen vergeten (ondanks de plaatselijk Rice-wine die we er veel gedronken hebben). We werden er heel vriendelijk ontvangen na een 'bumpy-ride' in een busje met onze gids (Vincents stoel leek wel een schommelstoel in plaats van een autostoel), en nog een half uur met een boot over de rivier de jungle in, maar bij aankomst stond de koffie al klaar! Daarna mochten we het longhouse bekijken, een ruim 100 meter lange veranda met daaraan 24 huizen (24 familie's). Het hele huis was door henzelf gemaakt, wat bij ieder huis weer een gaaf effect gaf, omdat de ene familie voor zijn veranda en voordeur bamboe had gebruikt, en de ander weer hardhout uit de jungle.
Het eten was ook een feest, want het eindigde in een zingende groep aangeschoten mannen, met gitaar (lang niet alles was zuiver do-re-mi-fa-sol). Wel weer een hoop lol =)
De mannen konden daar stevig drinken en dus ook Vincent moest eraan geloven, want na een fles rice-wine met z'n 4en kwam er ook Rice-whiskey op tafel (een echte mannendrank hadden ik en onze Japanse en Duitse reisgenote besloten).
Na het eten werden we in het longhouse verwelkomd met (ja eerst een welkomsdrankje) en een traditionele dans. Waar we later zelf ook aan mochten deelnemen, maar na alle house-feesten bleek ons ritme gevoel toch andere dance-moves gewend dan die van de dames en heren daar.
De volgende ochtend kregen we nog een blowpipe demonstratie. Mbv een blowpipe wordt er door de Iban veel gejaagd in de jungle.

Hierna zijn we doorgevlogen naar Mulu National Park, waar je echt middenin de Jungle terecht komt. Er was 1 landingsbaan midden tussen al het groen, en een andere manier om er te komen was er dan ook niet.
We hebben daar 4 hele mooie en vooral grote grotten bekeken, en ook nog een trek door de Jungle gemaakt richting een kleine waterval waar we !voor het eerst! lekker gezwommen hebben. De eerste dag hebben we de 2 grootste grotten bekeken, en er zaten daar meer dan 12 vleermuissoorten! S'avonds hebben we op een uitkijkpunt gestaan en al deze soorten de grotten uit zien vliegen in grote groepen. Dit was een heel bijzonder gezicht.

Na deze ervaringen in Mulu zijn we doorgevlogen naar KK, waar we nu zitten. Hier hebben we een aantal dagen gerelaxed (we hebben gister lekker een dag op het strand gelegen) en onze reis verder gepland. We wilden heel graag duiken in Sipandan (1 van werelds mooiste plekken om te duiken) maar dit bleek gruwelijk duur, en was voor mij ook niet direct haalbaar, omdat ik daar m'n duikbrevet niet kon halen. Uiteindelijk maar besloten dat het TE duur was en opzoek gegaan naar een aantal alternatieven. En nu hebben we besloten onze reis voort te zetten naar Thailand, Laos en Cambodja. We vliegen morgen naar Bangkok, vanwaar we met bus/trein de grens met Laos zullen oversteken, om via Laos (en de mekong-rivier) Cambodja in te reizen. Ik ben benieuwd!
Sorry voor het lange verhaal! maar het zal ook wel weer ffies duren voordat de volgende komt!

xx Regien en Vincent

• 30 Juli 2010 - 20:46

Siem:

Hallo Regien,
    Fijn om weer wat te vernemen van de avonturier. Zo te zien en te lezen nog steeds gelukkig gezond.
    Je hebt al heel wat gezien en meegemaakt en toch nog tijd voor een lang reisverslag.Het is zeker niet saai om te lezen.
    Leuk contrast: De foto van een longhouse en het bijna buitenaards lijkende Singapore.
    Een goede actiefoto van jou met de blaaspijp. Ik heb nog een meter electrapijp liggen en zal de vlierbessen bewaren. Dan kan je straks in de Spoorstraat vanaf het balkon het geleerde in de praktijk brengen. Er is beneden altijd wel een doelwit.
    Goeie reis naar Laos.
    siem

• 01 Augustus 2010 - 20:59

Melissa:

Hoi Regien,
    Leuk te lezen wat jullie allemaal meemaken, dat is nog eens wat anders dan popweekend:P Was overigens wel gezellig, alleen zaterdag was nogal in het water gevallen aan het begin. Ben benieuwd naar jullie volgende foto's!
    Xx Melissa

• 03 Augustus 2010 - 20:46

Hans Rokebrand:

Regien meisie, wat een mooi verhaal ...wat een prachtige ervaringen beleven jullie. Veel groeten Hans en Mies..en leonie.

• 08 Augustus 2010 - 18:43

Frida:

hee regien,

leuk om je verhaal te lezen!! Ben benieuwd of je je brevet nog gaat halen!

groetjes Frida