Toraja en Flores - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu Toraja en Flores - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu

Toraja en Flores

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Regien

05 Augustus 2013 | Indonesië, Labuanbajo

Goedenmorgen allemaal, hier weer bericht vanuit (inmiddels) Flores.

Na Manado zijn we dus doorgevlogen naar Makassar. Tsja, Makassar, dat is nu niet bepaald een inspirerende stad, dus bij aankomst direct een ticket gekocht om er weer uit te kunnen vliegen. Die aankoop is trouwens een verhaal opzich; omdat we graag middels een nachtbus eerst vier dagen wilden doorbrengen in Rentepau, daarna weer terug met een nachtbus naar Makassar en diezelfde dag nog doorvliegen, moesten we vrij strak plannen. Maarja, vliegticket verkopers verkopen geen bustickets, en vise versa… Uiteindelijk bleken ook hier de mensen weer bijzonder hulpvaardig en heeft de manager van de vestiging van de vliegtuigmaatschappij ons geholpen met de bustickets en ons zelfs met de taxi een-en-weer gebracht!

In Rentepao zijn we op bezoek geweest in Tana Toraja, met veel van de originele cultuur en prachtige omgeving. De mensen uit Toraja hangen hun oude geloof sterk aan, dus veel prachtig gebouwde huizen, ritueel slachten en wonderlijk dure graftombes. (Zien jullie jezelf al de helft van je leven werken om je graf te kunnen betalen? Nee, dan liever koffie met cake…) In Rentepao hebben we twee dagen rondgerost op een klein motortje, zijn ontelbare keren verdwaald en hebben daardoor hele goede herinneringen aan die dagen.

Na weer een nachtbus terug naar Makassar, langs de Starbucks (Hell Yeah!!) en met het vliegtuig naar Maumere op Flores. Hier hebben we vier dagen lang een auto gehuurd met gids en chauf, en zijn van hot naar her gereden. De omgeving was nog mooier dan we elders gezien hadden, met vulkaanmeren, jungle, mangroven en kustlijn. Een lunch van gegrilde baracuda op een onbewoond eiland maakt het dan helemaal af. Of… nee, er was nóg iets mooiers, de laatste dag hebben gedoken in Komodo National Park. Hier hebben we de beste duiken ooit gemaakt, met meer dan tien schildpadden, kreeften, grote tonijn, prachtig koraal en mega scholen vis. We hebben direct onze stromingsduik technieken weer kunnen ophalen, want elke duik strond er een flinke ‘current’; de snelste zo’n 2m/s. Dan zie je gewoon een film voorbij komen en hoef je alleen te corrigeren en sturen naar datgene wat je van dichterbij wilt bekijken.

We zitten nu aan het ontbijt, en wachten op onze boottrip naar Lombok. Hier gaan we vier dagen over doen, en doen al snorkelend verschillende eilanden aan. Op Komodo en Rinca gaan we ook een wandeling maken om op zoek te gaan naar Komodo veranen. We zijn erg benieuwd.

Groetjes, Regien en Vincent

• 06 Augustus 2013 - 14:29

Marian:

Hoi Regien en Vincent,

Heb eindelijk jullie reisverslagen gelezen! Wat weer een mooie verhalen, geluksvogels!!
    Hoelang blijven jullie nog weg? Ben benieuwd naar de foto's!!
    Veel plezier nog!!

Kus Marian

• 07 Augustus 2013 - 19:10

Siem:

Regien en Vincent,

Weer een leuk verslag en dat was wel even genieten denk: Starbucks!
    Siem

• 11 Augustus 2013 - 12:45

Sascha:

Zo, klinkt weer goed! Vooral die stromingsduik, snorkelen en verse gegrilde vis.
    En toch wel mazzel dat jullie niet een week later ( nu dus) daar zitten, aangezien die vulkaan uitgebarsten is. Hoewel dat op afstand natuurlijk ook mooi kan zijn.

Groet, Sascha

• 12 Augustus 2013 - 09:11

Pappa En Liset:

Lieve Regien en Vincent,

Vrijdagnacht thuisgekomen en een en al ravage in de tuin! Zaterdag opruimen en zondag Mette haar verjaardag gevierd. Nu zit ik lekker al jullie verslagen te lezen en te genieten van de foto's! Weer heel vervelend allemaal al dat cultuur snuiven en avontuurlijke reizen met bus en vliegtuig! Ben blij dat jullie nu weg zijn bij die vulkaan want we lazen net dat die nu is uitgebarsten.
    We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen en foto's en zien jullie volgende week weer! Geniet er nog even van!

Dikke kus van ons allemaal

• 13 Augustus 2013 - 08:54

BWr:

Ook net weer terug van onze eigen vakantie en lees nu jullie verslagen. Gaaf, hoor! Wat een ervaringen! Misschien moest ik daar toch ook maar eens een lang weekend of midweekje naar toe! Niet weggaan zonder een bekertje tjendol te hebben gedronken/gegeten. Is een aparte ervaring :)
    Aurevoirdanmaar!
    Bouke