Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Regien Vijzelaar - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Regien

13 Juli 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal!

Hier ons eerste reisverslag. We hebben de afgelopen week in en om Yogyakarta doorgebracht en al veel gezien! Yogyakarta is het kleinere broertje van Jakarta, maar wel een stuk schoner en gezelliger. Het barst hier dan ook van de backpackers.
De eerste dag hebben we voornamelijk de stad zelf verkend en een bezoek gebracht aan het Kraton: het paleis van de Sultan. De beste man heeft vandaag de dag nog steeds behoorlijk wat invloed en bemoeit zich dan ook regelmatig met de politiek. Het paleis zelf beslaat een behoorlijk oppervlak, maar is verder niet heel bijzonder. Er lopen hier trouwens wel nog steeds Nederlandssprekende gidsen rond! Oud, krom en scheel, maar nog vloeiend Nederlands vanuit de koloniale tijd.
De dag erna hebben we Borobudur bezocht en Prambanan. Beide zijn tempelcomplexen. De eerste gebouwd voor de verering van Buddha en de tweede voor het Hindoeisme. Beide hebben het gedurende de eeuwen zwaar te verduren gehad door aardbevingen en vulkaanuitbarstingen, maar zijn zoveel mogelijk in ere hersteld. En hoewel er hier en daar nog wat 'overige' tempelstukjes liggen, zijn ze allang gestopt met Jenga spelen en staat er een prachtig gebouw. Borobudur hebben we met zonsopkomst bezocht en dat leverde mooie plaatjes op! Maar Prambanan deed er zeker niet voor onder.
Dag 3 zijn we doorgereisd naar Kaliurang, waar we in een oude Hollandse Villa terecht kwamen (en oud was het!). Maar de huidige eigenaar wist erg veel van de vulkaan die over het dorp heen hangt: de Merapi (een van de meest actieve vulkanen ter wereld). En de volgende ochtend mochten we deze onder leiding van een gids beklimmen. Helaas maar tot halverwege, want de vulkaan spoog gister nog aswolken en ze hebben een nieuwe uitbarsting voorspeld ergens deze week. De tocht was bijzonder mooi en naast veel natuur, vogels en spinnen hebben we ook gestolde lava gezien. Heel apart.
Na dit avontuur zijn we teruggegaan naar Yogyakarta, waar we in het hostel een groepje Nederlanders tegenkwamen (het stikt hier van de Nederlanders, alle taxichauffeurs zeggen al: 'dankjewel'), waar we 's avonds gezellig mee gegeten hebben. Na het eten besloten we een 'schaduwpoppenspel' te bekijken, iets wat typisch van Java is. Het spel was zo onwijs mooi dat de eerste uit onze groep al na tien minuten in slaap viel...

Vanmiddag gaan we met de bus naar Semarang (Noord-Java) vanwaar we morgen vliegen naar Kalimantan om hopelijk Orang-Oetans te zien! We gaan deze stad in ieder geval verruilen voor meer natuur en de Jungle in!

Na de jungle hopelijk meer verhalen!!
groetjes Vincent en Regien

• 14 Juli 2013 - 12:50

Sigurd En Renee:

Geniet van de jungle, natuur, cultuur en hopelijk een hele boel Orang-Oetans!
    Liefs

• 14 Juli 2013 - 21:31

Nancy:

Klinkt als een goede, cultureel verantwoorde eerste week! Benieuwd naar de Jane in the jungle verhalen :)

• 18 Juli 2013 - 20:48

Siem:

Kijk, een mooi verslag van de eerste week!
    Jammer dat jullie de pan Merapi niet hebben zien overkoken. Dat lijkt mij een heel indrukwekkend gezicht. Maar ja de hele dag zwavelwaterstof snuiven is ook niet gezond. Kan je inderdaad beter cultuur snuiven.
    Hier is het trouwens ook tropisch. Iedere dag geweldig weer, zelfs strandweer en dan niet alleen tot de enkels in het water. En dat blijft voorlopig ook zo. Ja, dat moeten jullie allemaal ontberen!
    Hopelijk gauw weer een aardig verhaal over jullie verdere belevenissen. Ondertussen kan ik wat kennis opdoen van de kaart Indonesie, want daar weet ik niet veel van.
    Siem

• 20 Juli 2013 - 09:58

Mike En Pieter:

Dank voor die SMS! Goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben! Indrukwekkend ook dat een hoop kleine mannetjes hun steentje bijgedragen hebben om twee van die enorme apparaten neer te zetten. Zonsopkomst lijkt mij daar ook heel cool. Hebben jullie in Yogja ook Pims burcht nog gezien? Wij zijn verder erg benieuwd naar de verhalen over Kalimantan en naar King Louie die daar met zijn club rond loopt... Hier alles O.K. Veel dieren gezien, die gek genoeg niet vreemd stonden te kijken van aanwezigheid van toeristen. Morgen berg op, dus wij hebben even geen bereik. Geniet van alles en we zien, spreken elkaar gauw. Groeten Piet en Mike

• 21 Juli 2013 - 22:58

BWr:

Gaaf, hoor! Gelukkig is het daar niet zo warm als hier :) Niet teveel kokosnotencoktails drinken, hoor!

• 25 Juli 2013 - 10:45

Leonie:

Doe de groeten aan de apen!

• 26 Juli 2013 - 20:00

Oma:

Net jullie verhaal gelezen.Wat genieten jullie en zien ook veel. Wij zijn net terug uit Frankrijk. kus opa en oma